Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

Twój koszyk

Dodano do koszyka

Aktualnie Twój koszyk jest pusty.

Wykupując te badania zaoszczędzisz

Przejdź do kasy

Jak chronić skórę przed słońcem?

ochrona-skory-latem
ochrona-skory-latem

Jak chronić skórę przed słońcem?

Nie używasz kremu z filtrem? To stanie się z Twoją skórą!

Wylegujesz się na plaży, oczekując pięknej opalenizny, a zamiast tego skóra robi się czerwona i zaczyna piec? Nic dziwnego – słońce, mimo dobroczynnej witaminy D czy poprawy nastroju, może zafundować nam także bolesne poparzenia, przyspieszyć starzenie się skóry, a nawet powodować zmiany nowotworowe. Całe szczęście istnieją sposoby, by zabezpieczyć się przed negatywnym działaniem promieni słonecznych – są nimi filtry UV.

SPF, UVB, UVA – co to w ogóle znaczy?!

Ilość skrótów używanych w temacie ochrony przeciwsłonecznej może być przytłaczający. Dlatego omówimy krok po kroku najważniejsze terminy, by przestały straszyć Was po nocach niezrozumiałe skrótowce.

  • UVBUltraviolet B – promieniowanie ultrafioletowe o falach średniej długości.
  • UVAUltraviolet A – promieniowanie ultrafioletowe o długich falach.
  • SPFSun Protection Factor – wskaźnik stopnia ochrony przed promieniowaniem UVB; oznaczenie stosowane w kosmetykach.
  • PA+(+++), Broad Spectrum, UVA “w kółku” – wskaźnik stopnia ochrony przed promieniowaniem UVA; oznaczenie stosowane w kosmetykach.

Czym różni się UVB od UVA i dlaczego warto to wiedzieć?

Słońce, poza światłem widzialnym, emituje także promieniowanie ultrafioletowe i podczerwone. Różnią się one długością fal. Najkrótsze fale, czyli UVC, są prawie w całości zatrzymywane przez warstwę ozonową. UVB i UVA przedostają się jednak do atmosfery i to właśnie na nie musimy uważać.

UVB
Większość promieni UVB zatrzymywana jest przez naskórek, około 15% dociera jednak do skóry właściwej. Promienie UVB odpowiadają za syntezę witaminy D w naszej skórze oraz za powstawanie opalenizny. Intensywność promieni UVB różni się w zależności od pory roku, pory dnia oraz pogody – nie przenikają bowiem przez chmury, a najwięcej jest ich w ciepły, słoneczny dzień w godzinach od 10 do 15. Gdy nie zabezpieczymy się odpowiednio, promienie UVB mogą powodować poparzenia słoneczne, zmiany pigmentacyjne, starzenie skóry, a nawet rozwój nowotworów.

UVA
Aż połowa promieni UVA przenika głęboko w głąb skóry właściwej. Promieniowanie UVA obecne jest przez cały rok, niezależnie od pogody, ponieważ przenika przez chmury. Przedostaje się także przez szyby, oddziałuje więc na skórę nawet wtedy, gdy znajdujemy się w zamkniętych pomieszczeniach. Promienie UVA odpowiedzialne są za fotostarzenie się skóry – uszkadzają włókna kolagenowe, powodując utratę elastyczności skóry i powstawanie zmarszczek. UVA mogą powodować także przebarwienia skóry oraz zmiany nowotworowe.

Wiedza na temat działania promieni UVB i UVA pomoże nam dostosować stopień ochrony do pory roku, godziny i pogody. Dzięki zwiększeniu świadomości na temat oddziaływania promieniowania słonecznego, możemy uchronić siebie oraz naszych bliskich przed poparzeniami, przyspieszonym starzeniem, a nawet rakiem skóry.

Jak działają filtry SPF i co dokładnie mówi nam ten wskaźnik?

Istnieją dwa rodzaje kremów z filtrem: chemiczne i fizyczne (określane także jako mineralne). Filtry chemiczne pochłaniają promienie UV, a fizyczne je odbijają. Zdarzają się także kremy łączące obie te funkcje.

SPF, czyli wskaźnik stopnia ochrony przed promieniowaniem UVB, pokazuje, ile dłużej możemy przebywać bezpiecznie na słońcu po zastosowaniu kremu o konkretnym stopniu ochrony. Na przykład, jeśli rumień pokazuje się na skórze bez filtra po 15 minutach, to przy zastosowaniu kremu SPF 30 czas ten powinien wydłużyć się do 450 minut (mnożymy 15*30). Im wyższy SPF, tym większą ochronę zapewnia skórze.

A co z ochroną przed UVA?

Trzeba pamiętać, że oznaczenie SPF informuje nas tylko o ochronie przed promieniowaniem UVB. By sprawdzić, czy dany krem chroni także przed promieniowaniem UVA, należy szukać na kosmetyku oznaczeń PA+(+++), Broad Spectrum lub UVA “w kółku”. Dopiero wtedy mamy pewność, że dany produkt zabezpieczy naszą skórę przed oboma rodzajami szkodliwego promieniowania.

Ile i kiedy? – czyli jak prawidłowo stosować kremy z filtrem

Chociaż oznaczenie SPF informuje nas, ile dłużej po zastosowaniu kremu możemy przebywać na słońcu bez ryzyka, należy pamiętać o tym, że wyliczenia te stosują się do sytuacji idealnej. Każda skóra różni się bowiem wrażliwością na promieniowanie słoneczne. Wpływają na to choroby, przyjmowane leki czy fototyp skóry. Działanie filtrów z czasem także się osłabia, ścierają się one podczas codziennych aktywności oraz spływają wraz z potem.

Dlatego tak ważna jest regularna reaplikacja kremu SPF i stosowanie jego odpowiedniej ilości. By osiągnąć stopień ochrony deklarowany na opakowaniu kosmetyku, powinno nakładać się ok. 2 mg/cm2 skóry (“na oko” dwie łyżki stołowe).

Krem z filtrem powinniśmy zaaplikować na skórę ok. 30 minut przed wyjściem z domu, by filtry porządnie osiadły na skórze. Co 2-3 godziny powinnyśmy dodatkowo nałożyć nową porcję kremu.

Jeśli do tej pory nie stosowaliście kremów z filtrem – najwyższy czas, by to zmienić! Chrońcie swoją skórę, dbajcie o zdrowie i cieszcie się latem!

swisslab

doctors

650

placówek w całej Polsce

500

badań w ofercie

30000

przebadanych pacjentów

doctors