Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

Możesz zaakceptować, dostosować lub odrzucić stosowanie wszystkich plików cookies i podobnych technologii. Szczegółowego wyboru dokonasz za pomocą suwaków po prawej stronie.

Niezbędne
Nie Tak
Preferencyjne
Nie Tak
Analityczne
Nie Tak
Marketingowe
Nie Tak
Funkcjonalne
Nie Tak

Twój koszyk

Dodano do koszyka

Aktualnie Twój koszyk jest pusty.

Wykupując te badania zaoszczędzisz

Przejdź do kasy
bol nerek

Jak nie umrzeć na chorobę nerek – 9 ważnych rad

bol nerek
bol nerek

Nerki nie są może tak sexy, jak choćby serce - ale dla zdrowia są równie ważne. Utrzymanie ich w zdrowiu powinno być jednym z Twoich top priorytetów!

Nerki nie robią wrażenia wielkością: mają rozmiar (mniej więcej) pięści. Leżą też niezbyt romantycznie: znajdują się nieco nad miejscem, w którym plecy tracą swą szlachetną nazwę. Ale gdy mowa o tym, co robią dla Twojego organizmu, zaczynasz patrzeć na innym okiem. Bo nerki:

·      są głównym organem oczyszczającym, ponieważ odfiltrowują wszelkie toksyny i szkodliwe produkty przemiany materii. Nerki wychwytują je z krwi i przerzucają do moczu, z którym zostaną wydalone poza organizm.

·      regulują pH Twojego organizmu, a także zawiadują poziomem potasu i sodu.

·      odpowiadają za utrzymanie prawidłowego poziomu płynów.

·      produkują hormony, odpowiedzialne za regulację ciśnienia krwi.

·      biorą udział w nadzorowaniu produkcji czerwonych krwinek.

·      odpowiadają za aktywowanie witaminy D do postaci, która umożliwia przyswajanie wapnia, by organizm mógł budować silne kości i regulować działanie mięśni.

I teraz wyobraź sobie, że z nerkami dzieje się coś złego – ile ważnych funkcji zaczyna szwankować... Dlatego utrzymanie nerek w dobrym zdrowiu jest naprawdę bardzo ważne. Zobacz, co możesz dla nich zrobić:

1. Dbaj o regularną aktywność

Systematyczna aktywność fizyczna to nie tylko kwestia ładnej sylwetki. Badania wykazują, że może też obniżać ryzyko rozwoju przewlekłych chorób nerek. Ćwiczenia pomagają regulować ciśnienie tętnicze krwi i wzmacniają serce – a oba czynniki są ważne w zapobieganiu uszkodzeniu nerek.

Nie musisz biegać w maratonach. Marsze, jazda rowerem, jogging, taniec, basen – nerki podziękują Ci za każdą z tych aktywności.

2. Kontroluj poziom cukru we krwi

Nerki nie lubią cukru – a właściwie: nie lubią cukru w nadmiarze. Cukrzycy są znacznie bardziej zagrożeni uszkodzeniem nerek, niż ludzie zdrowi.

Kiedy poziom cukru we krwi jest za wysoki i utrzymuje się na wysokim poziomie przez dłuższy czas, nerki muszą ekstra ciężko pracować, by się go pozbyć. Filtrują więc krew w pocie czoła i... jeśli taka sytuacja się ciągnie przez lata, mogą zwyczajnie wysiąść z wyczerpania.

Dlatego trzeba regularnie kontrolować poziom cukru we krwi. Ale głowa do góry: nawet, jeśli rozwija się u Ciebie cukrzyca, to, szybko wychwycona, nie musi stanowić dla nerek zagrożenia. Na wczesnym etapie choroby można nawet odwrócić cukrzycowe uszkodzenie nerek. Dlatego trzeba trzymać rękę na słodkim pulsie.

3. Monitoruj ciśnienie krwi

Wysokie ciśnienie krwi przyczynia się do niszczenia nerek. A jeśli jeszcze współwystępuje z takimi schorzeniami, jak cukrzyca, podwyższony poziom cholesterolu czy choroby serca, może być dla nerek wręcz zabójcze.

Pewnie to wiesz, ale i tak przypomnimy: prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi wynosi 120/80. Nadciśnienie jest diagnozowane, gdy te wartości przekroczą 139/89. Jeśli Twoje ciśnienie przez dłuższy czas wędruje na poziom 140/90 i/lub więcej, musisz porozmawiać z lekarzem – na pewno będzie trzeba wprowadzić zmiany dietetyczne czy związane z trybem życia, a może i zacząć brać leki.

4. Pilnuj prawidłowej wagi

Nadwaga sama w sobie nie robi może nerkom bezpośredniej krzywdy – ale krzywdzi je pośrednio. Ludzie z nadwagą i ludzie otyli zapadają bowiem na różne schorzenia, które już są dla nerek groźne – w tym na cukrzycę czy nadciśnienie.

5. Jedz to, co lubią nerki

Zdrowa dla nerek dieta to taka, która redukuje ryzyko uszkodzenia nerek. Na czym polega? Najważniejsze: zawiera niewiele sodu i niedużą ilość białka. Sód kryje się w soli – stąd nerki lubią niesłone menu. Ale uwaga: nerkom szkodzi nie tylko ta sól, którą własnoręcznie dodasz do posiłku, ale też ta, która dodał kto inny. Stąd na cenzurowane powinny trafić wszelkie gotowe potrawy – zupki w proszku, jedzenie z puszek, gotowe sosy czy chipsy.

Źródłem białka jest głównie mięso, więc i z nim przesadzać nie wolno. Najgorsze jest mięso przetworzone (np. wędliny), które jest nie tylko napakowane białkiem, ale i solą.

6. Pij wodę. Dużo!

Lekarze i media trąbią o tym od dawna: 8 szklanek wody dziennie to cel, ku któremu powinien dążyć każdy. Dla zdrowia nerek ważna jest stała, regularna dostawa płynów. Pomaga bowiem wypłukiwać z organizmu toksyny i wszelkie nadmiary, np. nadmiar sodu czy nadmiar cukru. Takie regularne płukanie nerek obniża ryzyko rozwoju ich schorzeń.

Czy to musi być woda? Nie musi. Możesz pić rozwodnione soki owocowe, herbatki owocowe i ziołowe, słabe herbaty czarne czy zielone, lekkie (niesłodkie) kompoty. Kawa się nie liczy do bilansu płynów, alkohol tym bardziej (i szkodzi nerkom) – wyjątkiem jest piwo, bo ma działanie moczopędne.

7. Rzuć palenie albo – jeszcze lepiej – nigdy nie zaczynaj palić

Palenie uszkadza naczynia krwionośne. A uszkodzone naczynia krwionośne oznaczają pogorszenie przepływu krwi do wszystkich organów – w tym do nerek. Niedokrwione nerki nie tylko gorzej filtrują, ale też bardziej się męczą podczas pracy i szybciej wyczerpują.

Palenie podnosi też ryzyko rozwoju różnych nowotworów. Także w obrębie nerek.

8. Oszczędnie łykaj leki

Myślisz, że jeśli lek jest bez recepty, to jest bezpieczny? Niekoniecznie. Nerkom szkodzą zwłaszcza leki przeciwbólowe; te z popularnej i dostępnej bez recepty grupy leków niesterydowych przeciwzapalnych też! Uważaj więc na ibuprofen, naproksen czy inne leki z grupy NLPZ. Brane od czasu do czasu są w porządku, ale jeśli bierzesz je przewlekle, nerki mogą za to zapłacić.

9. Sprawdzaj nerki (co jakiś czas)

Są osoby, które muszą być szczególnie ostrożne, jeśli chodzi o zdrowie nerek. Do tej grupy należą osoby, które:

·      mają nadwagę lub są otyłe

·      cierpią na nadciśnienie

·      mają w rodzinie bliskich, chorujących na nadciśnienie lub cukrzycę

·      chorują na serce lub ich bliscy krewni chorują na serce

·      mają ponad 60 lat

·      mieli niską wagę urodzeniową

·      w przeszłości już cierpieli na jakiekolwiek problemy z nerkami.

Nie należysz do żadnej z tych grup? I tak musisz kontrolować nerki. Osoby z tych tzw. grup ryzyka muszą sprawdzać zdrowie nerek częściej (np. co 6 miesięcy). Osoba spoza grup ryzyka powinna robić to po prostu raz w roku.

Zastanawiasz się, czy warto? Bardzo warto! Nerki są narządem, który choruje „po cichu” - czyli nie  ostrzegają, nie dają objawów albo objawy są słabo wyrażone i trudne do wychwycenia. Problem polega na tym, że kiedy zaczynasz czuć, że coś jest mocno nie w porządku, nerki mogą być już poważnie uszkodzone, a organizm na granicy dializ. I taniej, i lepiej raz w roku sprawdzić, czy wszystko u nich w porządku.

Jak zbadać zdrowie nerek? Zrób to badanie: Pełny Pakiet Badań Funkcji Nerek.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj ten tekst: Jak zbadać nerki.

bol nerek

swisslab

doctors

650

placówek w całej Polsce

500

badań w ofercie

30000

przebadanych pacjentów

doctors