infolinia
czynna
801 000 277

Wiosenne przesilenie? A może anemia?

Kiedy wiosną dopada nas zmęczenie, bóle głowy i problemy z koncentracją, myślimy „to na pewno wiosenne przesilenie”. Jednak uwaga: bardzo podobne objawy może też dawać anemia!

Zanim więc ostatecznie zdecydujesz, że twoje gorsze samopoczucie rzeczywiście jest związane z przejściem z zimy w wiosnę, sprawdź: to anemia czy wiosenne przesilenie? Wczesną wiosną rzeczywiście jesteśmy nieco osłabieni, bo zimą zazwyczaj bardziej skłaniamy się ku kanapom i kocom, niż ku aktywności. Organizm płaci za to spadkiem formy i kondycji. Poza tym, zebrane na jesieni i przez miesiące przechowywane warzywa i owoce – choć wyglądają tak samo apetycznie – często mają mniej wartości odżywczych. W dodatku, im zimniej, tym bardziej chce się nam węglowodanów, a nie warzyw… Efekt: możliwe niedobory niektórych witamin czy mikroelementów – i osłabienie oraz gorsze samopoczucie. Sprawdź jednak, czy obok typowych dla wiosennego przesilenia zmęczenia i osłabienia nie występują u ciebie także inne objawy, np. towarzyszące anemii. Jakie? Już wyjaśniamy!

Co to jest anemia?

Anemia to stan, w którym w organizmie jest za mało czerwonych ciałek krwi, są one nieprawidłowe lub za szybko umierają. Choroba ta może się rozwinąć z wielu powodów, np. z powodu niedoborów koniecznych przy produkcji krwinek witamin (konkretnie B9 i B12), czy z powodu niedoboru żelaza. Żelazo jest niezbędne do produkcji hemoglobiny, kryjącej się w każdej krwince i będącej rodzajem białka, odpowiedzialnego za transport tlenu do wszystkich zakątków organizmu. Każda komorka, by funkcjonować i przeżyć, potrzebuje tlenu. Dlatego tak ważne jest zapewnienie jego prawidłowej dostawy i dlatego, kiedy zaczyna go komórkom brakować, reaguje praktycznie całe ciało. Właśnie niedobór żelaza jest najczęstszym powodem rozwoju anemii.

Anemia – jak powstaje?

Zazwyczaj są trzy przyczyny anemii. Pierwsza, bardzo częsta, to niedobory dietetyczne. Rozwija się wtedy, kiedy w twojej diecie jest za mało tego, czego potrzebuje twoje ciało do produkcji krwi – a więc witamin z grupy B lub żelaza. Drugą przyczyną są różne choroby, np. sprawiające, że gorzej wchłaniane są składniki pokarmowe (tak może być np. przy celiakii czy anemii złośliwej), upośledzające produkcję krwinek (np. białaczki) lub skracające ich żywotność (np. niedokrwistość hemolityczna). I w końcu trzecią, dość powszechną przyczyną anemii, jest ucieczka krwi: jeśli jakieś miejsce w organizmie krwawi, w żyłach płynie mniej krwi. Tak się dzieje np. kiedy mamy krwawiące wrzody żołądka czy podkrwawiające hemoroidy. Kobiety w wieku rozrodczym są zagrożone anemią ze względu na comiesięczne krwawienia, związane z cyklem hormonalnym. Zagrożenie rośnie, gdy krwawienia są obfite, przeciągają się lub – jak bywa w przypadku mięśniaków – zdarzają się także między miesiączkami. Statystycznie, właśnie z powodu krwawień miesięcznych, kobiety często padają ofiarami anemii.

Anemia – jakie daje objawy?

Objawy zależą od tego, jak głęboka jest anemia, jak szybko się rozwija, w jakim wieku atakuje i jaki jest twój ogólny stan zdrowia. Jeśli anemia jest niewielka, ty jesteś silna, zdrowa i młoda, możesz nawet specjalnie nie odczuć, że coś się dzieje złego. Jeśli się jednak pojawiają jakieś symptomy, są to zazwyczaj:

- uczucie ciągłego zmęczenia i braku energii,

- problemy z koncentracją,

- bladość skóry i błon śluzowych (spojówek w oku, wewnętrznej strony ust),

- uczucie krótkiego oddechu, braku oddechu (kiedy robisz codzienne rzeczy, np. wchodzisz po schodach),

- bóle i zawroty głowy, uczucie, że głowa jest „lekka”,

- palpitacje serca, okresowe przyspieszenia jego rytmu,

- suche i wypadające włosy, skóra blada i sucha, kruche i rozdwajające się paznokcie, wklęsła płytka paznokciowa (zapada się środek, unoszę się brzegi – jak w kształcie łyżeczki),

- spadek odporności, częstsze zapadanie na infekcje,

- zimne dłonie i stopy,

- uczucie niepokoju,

- zmiany w wyglądzie języka: robi się nienaturalnie gładki, może być nieco opuchnięty, tkliwy i blady.

Nie zawsze musisz mieć wszystkie objawy. Ale jeśli rzeczywiście masz anemię – zapewne masz większość symptomów z powyższej listy.

Anemia - jakie badania?

Jeśli zauważyłaś u siebie powyższe objawy, nie czekaj – działaj! Jak walczyć z anemią? Najpierw trzeba zrobić proste badanie krwi, dzięki któremu przekonasz się, czy rzeczywiście masz anemię (bo może twoje objawy związane są z inną dolegliwością). Możesz tutaj kupić Podstawowy Pakiet Badań Anemii i skontrolować najbardziej podstawowe czynniki, takie jak morfologia i poziom żelaza. To wystarczy do wstępnego zdiagnozowania anemii, spowodowanej brakiem żelaza. Ale możesz też zrobić nieco dokładniejsze badania, np. Pełny Pakiet Badań Anemii (kliknij, a zostaniesz przekierowana do laboratorium), który skontroluje, obok morfologii i poziomu żelaza, także poziomy witamin B9 i B12 (pozostałe powody anemii, poza niedoborem żelaza) i poziom transferyny (białka, które odpowiada za transport żelaza do tkanek i stężenie żelaza we krwi).

Anemia –jak się odżywiać?

Jeśli badania potwierdzą anemię, musisz zmodyfikować dietę – tak, by dostarczała ci więcej żelaza. Bogate w żelazo są takie produkty, jak:

- czerwone mięso, kaszanka, wątróbka, ciemnozielone warzywa liściaste (szpinak, jarmuż),

- suszone owoce, np. rodzynki czy morele,

- owoce morza, ryby morskie,

- orzechy, dynia, słonecznik,

- groch, fasola

Pamiętaj, że aby żelazo było absorbowane przez twój organizm, powinno być dostarczane razem z witaminą C. To oznacza, że jeśli chcesz przyswoić żelazo z kotleta, musisz zjeść go z surówką; a jeśli kładziesz na kanapkę wędlinę, dodaj pomidor lub sałatę. Dobrą kombinacją jest sałatka z zielonych liści, posypana orzechami i ziarnami. Pamiętaj także, że kawa i herbata, w dużych ilościach, osłabiają wchłanianie żelaza. Wchłanianie osłabiają też produkty, bogate w wapń – a więc wszelki nabiał (dlatego sałatka będzie skuteczniejsza, jeśli nie dodasz sera). Uwaga: żelazo wchłania się trudno i jego poziom rośnie powoli. Daj sobie do nawet trzech miesięcy na poprawę sytuacji. W tym czasie jedz pokarmy o wysokiej zawartości żelaza – a potem znowu skontroluj krew, robiąc to podstawowe badanie: Podstawowy Pakiet Badań Anemii lub to: Pełny Pakiet Badań Anemii, dokładniejsze.

Anemia - kiedy do lekarza?

Jeśli dieta nie przynosi efektów – koniecznie idź do lekarza. Zaleci ci suplementację żelaza w preparatach z apteki. Najlepiej po takie suplementy sięgać dopiero, gdy je zaleci lekarz! Koniecznie idź do lekarza, i to jak najszybciej, jeśli badanie wykazało, że twoje wyniki są niepojąco niskie w stosunku do normy (norma w przypadku erytrocytów wynosi dla kobiety wynosi 3,6-5,0 mln/mm3, a w przypadku hemoglobiny 12-16 g/dl).

Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

Akceptuję