Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

Twój koszyk

Dodano do koszyka

Aktualnie Twój koszyk jest pusty.

Wykupując te badania zaoszczędzisz

Przejdź do kasy

Kiedy i jak przeprowadzić detox watroby

detoks watroby
detoks watroby

Jak zrobić porządny detoks wątroby!

Wątroba to główny filtr organizmu. Oznacza to, że jest odpowiedzialna za detoksykację Twojego ciała. Ale czasem sama wątroba wymaga... detoksu!

Detoks wątroby ma sens, bo każdy filtr trzeba czasem wyczyścić. Te w pralce czy odkurzaczu są całkowicie zależne od Twojego czyszczenia, więc musisz to robić często. Wątroba wymaga uwagi znacznie rzadziej, ponieważ potrafi się oczyszczać sama. Detoks wątroby przeprowadza się więc na zasadzie działań dodatkowych, ale warto o tym pamiętać! Jeśli zafundujesz wątrobie porządny detoks powiedzmy dwa razy w roku, poprawisz jej formę, sprawisz, że lepiej będzie sobie radzić z codzienną ciężką pracą i dłużej będzie Cię chronić.

Dla każdego? Tak!

Detoks wątroby raz na jakiś czas powinien robić właściwie każdy, ale niektórzy powinni robić go skrupulatniej. Pomyśl o regularnych detoksach wątroby, jeśli:

  • masz ponad 30 lat. Z czasem wątroba robi się coraz bardziej „zmęczona”, bo pracuje przecież dzień i noc, bez przerwy. Trzeba jej czasem pomóc, inaczej zacznie się gorzej sprawować.
  • regularnie spożywasz alkohol. Alkohol jest dla wątroby bardzo ciężkim wyzwaniem. Z punktu widzenia wątroby jest wręcz trucizną! Niestety, nawet „jedno piwko dziennie” to już dla niej sporo – tym bardziej, że wątroba piwa szczególnie nie lubi i jeśli już, to lepiej znosi wódkę w małych ilościach, niż piwo.
  •  jesz tłusto i są to tłuszcze zwierzęce. To wątroba musi je strawić. A to dla niej wysiłek.
  •  bierzesz dużo leków.  Warto mieć świadomość, że każda połknięta pigułka przechodzi przez wątrobę. Dlatego, jeśli regularnie musisz jakieś pigułki łykać, co jakiś czas trzeba stworzyć wątrobie warunki do lepszej regeneracji.
  • obserwujesz u siebie oznaki przemęczenia wątroby. Są to: ból lub dyskomfort w prawym podżebrzu, problemy z trawieniem tłustych pokarmów, częste zgagi, pojawianie się na skórze ciemnych plam (tzw. plam wątrobowych).
  • masz gorsze wyniki wątrobowe. Przynajmniej raz w roku trzeba wątrobę przebadać (a jeszcze lepiej – dwa razy do roku; pamiętaj, że ten organ DOSŁOWNIE nigdy nie przestaje pracować). Zrób to badanie: Podstawowy Pakiet Badań Wątroby (próby wątrobowe. Jakiekolwiek odchylenia od normy w wynikach to prośba wątroby o chwilę wytchnienia i urlop.
  • przybierasz na wadze i/lub masz problem z jej zrzuceniem. Wątroby są zazwyczaj bardziej „przemęczone” u osób, które dźwigają nadwagę brzuszną – czyli nadmiar tłuszczu gromadzi się u nich w pasie

Detoks wątroby – głodówka czy dieta?

Na temat oczyszczania wątroby krąży sporo mitów. Istnieje też wiele niekoniecznie pożytecznych recept, typu „musisz przez trzy doby pościć i pić tylko wodę”. Ale, choć krótki post nie zaszkodzi a picie wody jest zdrowe, wątroba nie wymaga aż takich wyrzeczeń. W rzeczywistości, by poprawić stan wątroby, potrzebujesz tylko odpowiedniej diety. Istnieją bowiem pokarmy, które wspierają oczyszczanie Twojego głównego filtra i wystarczy przez kilka dni stosować opartą na nich dietę, by wątroba poczuła wdzięczność. Co więcej, przyjazna wątrobie dieta jest prosta, bezpieczna, efektywna i pozostałe części ciała też dobrze ją zniosą :)

Najpierw odstaw to, co szkodzi

Zanim zaczniesz detoks, najpierw przygotuj wątrobę na oczyszczanie. Pierwszy krok w tym procesie to odstawienie wszystkiego, co wątrobę obciąża. A to oznacza rezygnację z:

  • alkoholu w każdej postaci. Trzeba go odstawić co najmniej tydzień przed detoksem.
  • papierosów. Efekty ich palenia także przechodzą przez wątrobę – tak, jak przechodzi przez nią wszystko, co się dostaje do krwi.
  • perfum, wód kolońskich, ostrych środków czyszczących – wątroba neutralizuje także te substancje, które do krwi przenikają przez skórę. Na jakiś czas z nich zrezygnuj albo przestaw się na środki ekologiczne, z certyfikatem czystości.
  • mięsa i ryb. Te produkty są najczęściej skażone antybiotykami, sterydami, metalami ciężkimi (ryby). Możesz jeść mięso, ale mniej i tylko pochodzące z eko-gospodarstw.
  • gotowej i przetworzonej żywności. Zawiera środki konserwujące i sporo innych dodatków, które dla wątroby nie są przyjazne, np. utwardzane tłuszcze, oleje kiepskiej jakości, cukier czy barwniki.

Dzięki takiej eliminacji, kiedy już zaczniesz detoks, wątroba będzie wstępnie przygotowana. Detoks będzie dzięki temu skuteczniejszy.

Co oczyszcza wątrobę?

Teraz przechodzimy do clou programu, czyli do właściwej diety detoksykującej. W Twojej oczyszczającej wątrobę diecie muszą się znaleźć:

·      woda. Duże ilości wody! Jej zadaniem będzie „wymiecenie” wszelkich toksyn, także tych, uwolnionych przez wątrobę.

·      przyjazne wątrobie zioła - oregano, bazylia, rozmaryn oraz kurkuma, która działa przeciwzapalnie.

·      fermentowane jedzenie – czyli wszystko, co jest kiszone. I jogurty oraz kefiry (im mniej tłuszczu, tym lepiej). Fermentowane jedzenie, zawierające żywe kultury „dobrych” bakterii wspierają trawienie, zdejmując część ciężaru z wątroby.

·      owoce cytrusowe. Wszystkie! Zawierają mnóstwo antyoksydantów, które wspierają naprawdę komórek. Pomagają też eliminować toksyny i wspierają produkcję enzymów, których wątroba potrzebuje do samooczyszczania. Cytrusy możesz jeść nawet kilka razy dziennie.

·      zielone warzywa liściaste. Możesz je jeść w każdej postaci i KAŻDEJ ILOŚCI! Wspierają ogólne zdrowie, pomagają też wątrobie odsapnąć i pozbywać się toksyn. Wspierają też proces usuwania zanieczyszczeń z organizmu.

·      zielona herbata. Działa moczopędnie, więc przyspiesza usuwanie zanieczyszczeń. Nawadnia, ułatwia więc proces wypłukiwania toksyn. I nie ma chyba drugiego napoju, który dostarczałby tylu antyoksydantów, które pomogą wątrobie naprawiać zniszczenia.

·      buraczki. W postaci gotowanej, pieczonej czy w postaci soku. A najlepiej – we wszystkich postaciach. Napakowane antyoksydantami, wspierają nie tylko oczyszczanie wątroby, ale i nerek.

·      awokado. Zjadaj jedno (co najmniej) dziennie! Ten owoc pomaga usuwać toksyny z organizmu, ale też skłania wątrobę do przyspieszonego samooczyszczania.

·      szparagi. Akurat jest na nie sezon, więc trzeba to wykorzystać! Szparagi są naturalnym diuretykiem, czyli mają działanie moczopędne. To przyspiesza procesy oczyszczania. A do tego zawierają witaminy i antyoksydanty. No i są pyszne.

·      powyższe elementy możesz uzupełniać produktami pełnoziarnistymi i różnymi warzywami – ale tylko z upraw ekologicznych. Wszystko powinno być gotowane, gotowane na parze, pieczone lub duszone. Smażenie odpada.

Wszystkie te pokarmy możesz łączyć lub jeść osobno. Co ciekawe, łączenie ich wzmaga efekt oczyszczający! Oprócz tego możesz jeść produkty pełnoziarniste, ale staraj się je ograniczać. Dozwolone są też niesłodkie owoce i kolorowe warzywa, wszystkie powinny jednak pochodzić ze sprawdzonego, ekologicznego źródła (te z supermarketu raczej się nie nadają).

A może ziółka?

Jeśli chcesz dodatkowo wspomóc regenerację wątroby, możesz wybrać się do apteki i zaopatrzyć się w zioła, które sprzyjają naprawie komórek tego organu. Do tych ziół należą ostropest plamisty oraz fosfolipidy sojowe. Możesz zażywać wyciąg z ostropestu w czasie diety oraz do kilku tygodni po niej – proces regeneracji będzie wtedy dodatkowo wspomagany, a jego efekty wzmacniane.

Tylko kilka dni

A teraz najlepsze: aby pozwolić wątrobie odpocząć i oczyścić się, nie musisz być na detoksykującej diecie przez długie tygodnie. Po tygodniowym przygotowaniu i przy założeniu, że nie będziesz stosować warzyw uzupełniających, sama dieta powinna trwać... trzy dni! Jeśli wprowadzisz warzywa uzupełniające i produkty pełnoziarniste, warto przedłużyć dietę przedłużyć do pięciu. Czyż to nie wspaniałe wieści? Trzy do pięciu dni diety oczyszczającej i Twoja wątroba stanie na nogi!

POWODZENIA!

 

swisslab

doctors

420

placówek w całej Polsce

500

badań w ofercie

6000

przebadanych pacjentów

doctors